Hyvin suunniteltu suora toimii

Suoramainonnan suunnittelu on kohtuullisen yksinkertaista, kunhan tietää pari pikku juttua. Kuten sen, että ihmiset ovat vaikeita. Lähtökohtaisesti heitä ei kiinnosta mitä haluat heille sanoa. Ihmiset haluavat kuulla ainoastaan asioita, joita he ovat toivoneet kuulevansa. Mutta kerro heille juuri se, mitä he toivovat, ja he rakastavat Sinua. Täytyy vain hetki miettiä mitä he todella haluavat.


Suunnittele suoramarkkinoinnin sisältöä näin

Sisällönsuunnittelu perustuu seuraaviin kysymyksiin:

  1. Ketkä ovat kohderyhmääsi ja millaisia ihmisiä he ovat?
  2. Mikä on viestisi ydin, jonka haluat heille kertoa?
  3. Miksi viestisi kiinnostaa heitä ja millä tavalla se on uniikki?

Hyvä, nyt ollaankin jo pitkällä. Riippuen siitä, aiotko kertoa kuluttajille vai yrityksille ilosanomaa tuotteesta tai palvelusta, sanoma kannattaa muotoilla hieman eri tavalla. Nimittäin näin:

Puhu kuluttajille tuotteesta keskittyen yhteen, ylivoimaiseen etuun. Pidä koko komeus mahdollisimman yksinkertaisena ja anna valitsemallesi kuvalle ja tekstille tilaa.

Puhu kuluttajille palvelusta keskittyen ongelman ratkaisuun. Kerro selvästi kuka palvelua tarjoaa, missä sitä voi käyttää ja miksi sen käyttö kannattaa.

 

Valitse eri tilanteeseen erilainen painotuote

Lähetä kirje, kun sinulla on henkilökohtaista kerrottavaa tai kun asiaa on reilummin. Kirjeellä on erinomainen huomioarvo ja se avataan aina.

Valitse kortti, kun haluat ytimekkään viestin, kutsun, kiitoksen tai vaikka nopean tarjouksen. Tuotteen muoto tukee viestisi sisältöä tai yrityskuvaa.

Selfmaileri eli selffari on kuoreksitaittuva lomake, joka on monipuolinen ja kustannustehokas väline kaikkeen suoramainontaan. Hyödynnä myös palauteosioita.

Esite sopii tuoteviestintään, tai esimerkiksi käsiohjelmaksi tai tiedotteeksi.

 

Esitä asiasi asenteella


Mitä henkilökohtaisempi, sen kiinnostavampi
Ei näin: ”Tällä pesuaineella astioiden peseminen käy entistä kätevämmin.”
Vaan näin: ”Tekeekö pinttyneen padan jynssääminen sinutkin hulluksi?”

Tee viestistäsi vahva ja selkeä
Ei näin: ”Tuntuuko koskaan, että rahaa menee aika lailla liikaa ruokaan?”
Vaan näin: ”Meillä kauppakassisi maksaa vähemmän!”

Lupaa jotain
Ei näin: “Paranna tulostasi!”
Vaan näin: “Hanki viikossa 20 % lisää asiakkaita!”

Keksi mieleenpainuvia alennuksia
Ei näin: ”Sunnuntaina on puutarhatuotteiden alennusmyynti!”
Vaan näin: ”Sunnuntaina puutarhatuotteet kaksi yhden hinnalla!”

Kerro hyöty selvästi
Ei näin: ”Eläimet tarvitsevat apuasi.”
Vaan näin: ”Voit pelastaa näiden kissanpentujen elämät.”

Kerro selvästi miten toimia
Ei näin: ”Mikset siis lukisi asiasta lisää?”
Vaan näin: ”Soita heti 010 123 123 ja varaa aikasi!”

Anna syy toimia heti
Ei näin: ”Parempaa et tule löytämään.”
Vaan näin: ”Muista, että tarjous päättyy maanantaina!”

Haluatko apua kohderyhmän, sisällön sekä aineistojen suunnitteluun ja tuotantoon?

Kysy lisää asiakaspalvelustamme, niin voimme auttaa Sinua näissä haasteissasi. Ammattilaisten tekemällä kokonaisuudella voit saavuttaa huomattavasti parempia tuloksia.